En snöig fasad utanför Tumba bruksmuseum.

Julbord

Njut av en förstklassig julmeny inspirerat av julens smaker och aromer — i en unik miljö. Kombinera gärna med en visning av bruket!

Skippa buffén!

Välj mellan två olika matupplevelser; en välkomponerad avsmakningsmeny eller utsökt smörrebröd. Allt är tillagat med svenska lokalproducerade och "härodlade" råvaror.

Vi tar endast emot förbokade sällskap. Är ni ett större sällskap, en förening, ett företag eller organisation? Det finns möjlighet att boka en egen lokal.

Vill du komma utan företag eller förening? Söndagen den 10 december har vi sittningar klockan 16, 17 och 18. Perfekt för familjen eller vännerna!

Ett uppdukat julbord.
Foto: Shutterstock.

Alternativ 1 – Avsmakningsmeny

Välkommen in i till pappersverkstan där vi bjuder på bubblig vinbärssangria, smarriga krustader och berättar om hur man gjorde sedelpapper på bruket. I Oxhuset får du en välkomponerad avsmakningsmeny med inslag av ”härodlade” råvaror och svenska smaker.

• Kir Royale Nosecco och krustad med rotabagge- och pumpacreme, saltrostade pumpafrön och shisokrasse
  • Äggcreme smaksatt med brynt smör, rödvinsinkokt beluga och salviapicklad självhushållarsquash
  • ”Råbiff” på julig rödkål med rödbetssallad och rotfruktskrisp
  • Saffransrisotto med änkans tomatchutney toppad med grönkålschips
  • Gårdsost med päron- och vaniljmarmelad på bruksfrukt samt vår goda frukt- och nötbröd
  • Chokladmousse med brukets honung, kladdkaka, kaffegelé och chokladcrumble
  • Kaffe/te

Erbjuds 21 november - 20 december 2023.

Vänligen kontakta oss för information om vilka tider som det finns.

Lunch: 755 kronor exklusive moms
Middag: 895 kronor exklusive moms
Barn upp till 12 år serveras på förfrågan en trerätters barnmeny som kostar 396 kronor exklusive moms.

Moms tillkommer med 12%.
Dryck till maten tillkommer.

Boka

Fyll gärna i en bokningsförfrågan längre ner på sidan.

På en snöig trapp står tre lyktor med levande ljus.

Alternativ 2 – Smörrebröd i jultappning

Tre smörrebröd på vår egenbakade filmjölkslimpa.

• Julskinka, äppelkompott på bruksfrukt, senap och grönkål odlat i täppan på Tumba bruk
  • Julens sill på tunn Leksands vitpotatis
  • Kronärtskocka, krasse och tång
  • Vitchoklatryffel
  • Kaffe/te

Erbjuds 21 november - 20 december 2023.

Vänligen kontakta oss för information om vilka tider som det finns.

Lunch: 325 kronor exklusive moms
Middag: 475 kronor exklusive moms

Moms tillkommer med 12%.
Dryck till maten tillkommer.

Boka

Fyll gärna i en bokningsförfrågan längre ner på sidan.

Två besökare tittar i en monter i utställningen Sveriges sedelhistoria.

Kombinera gärna med en visning

På en gruppvisning lär dig om brukets historia, sedelhistoria, och handpapperstillverkning, antigen på plats på museet eller digitalt. Vill du göra något kreativt, hands-on och inspirerande, kan du välja en visning där du kan testa att skapa ditt eget papper. Det är lätt och roligt!

Om gruppvisingar

Om kocken Sanny Lind

Sanny har mer än 20 års erfarenhet i branschen på restauranger som Gordon Ramsays Maze, Sheraton Hotel, Villa Talliden samt semifinal i Årets kock – SM 2018. Sedan 2021 är Sanny en del av Brukscaféet på Tumba bruksmuseum. Hans matfilosofi kan bäst beskrivas som rustikt elegant med bra råvaror som serveras med glimten i ögat.

Bokning och kontakt

Välkommen att skicka en bokningsförfrågan via formuläret.

Har du frågor, är du välkommen att skicka e-post till: info@tumbabruksmuseum.se eller ringa 08-519 553 46.

Notera att vi tar endast emot förbokade sällskap. För större sällskap finns möjlighet till egen lokal.

Bokningsförfrågan

Jag har tagit del av Statens historiska museers policy för behandling av personuppgifter och samtycker till att mina kontaktuppgifter samlas in och sparas i enlighet med dataskyddsförordningen.

Grönkål växer i museets trädgård
    En snöig bänk med fårfäll utanför Tumba bruksmuseum.

Foto: Daniel Gustafsson och Jonathan Elbaz, Tumba bruksmuseum/SHM.

Hitta till Tumba bruksmuseum

Museet ligger 2 1/2 mil söder om Stockholm och du kan enkelt ta dig dit med bil eller lokaltrafiken.

Bruksmiljön på vintern med snö och halvklar himmel.
    Foto: Jonathan Elbaz, Tumba bruksmuseum/SHM.

Håll koll på vad som händer!

Familj som leker i en brandbil som står utställd i museet.