Barn springer utomhus
  2. Besök
  3. Barn och familj

Barn och familj

Tumba bruksmuseum är ett mysigt utflyktsmål för barn. Det är fri entré för både vuxna och barn. Som förälder eller annan medföljande vuxen har du säkert många frågor inför ditt besök och det svarar vi på här.

Jordnära – självhushållare då och nu

Jordnära tar plats både inne och ute och det finns massor för barnfamiljer att utforska tillsammans!

Familj tittar på saker i en utställning

Barnvänliga utställningar

Svenskt sedelpapper har tillverkats i Tumba bruk sedan 1755. På museet kan du lära dig om Sveriges sedelhistoria och om de människor som levt och arbetat på Tumba pappersbruk. På museet finns det mycket spännande för barn och familjer att upptäcka, både utomhus och inomhus.

Våra utställningar är enkla att besöka med barn – det finns mycket att titta på i deras höjd. Besök exempelvis den gamla skolsalen och kika in i den gamla brandstationen.

Skolbänkar och en jordglob

Provsitt i brandbil

En ständig favorit bland familjer är att provsitta brandbilen i Spruthuset. Spruthuset byggdes 1926 för att fungera som brukets brandstation. Här finns brandsprutor, hjälmar och annan utrustning.

Barn som leker vid brandbilden som står utställd i mueet.

Lovaktiviteter

Vi har aktiviteter under varje skollov. Information om vad som händer släpps några veckor innan varje lov.

Närdbild på händer som pysslar.

Besök Brukscaféet

Slå dig ner på Brukscaféet på en fika eller lunch! Om vädret tillåter har vi en uteservering och det går även fint att köpa take away. Det finns ett flertal barnstolar och vi hjälper dig gärna att värma burkmat. Caféet erbjuder även klämmisar. För dig med småbarn kan det vara skönt att veta att vi har skötbord och en barntoasits på vår toalett.

Familj äter i caféet
Foto: Ola Myrin Tumba bruksmuseum/SHM.

Möt miniodlarna!

Miniodlarna i utställningen Jordnära. Lyssna på deras audioguide eller följ upptäckarspåret utomhus. Dagligen torsdag - söndag under museets öppettider.

Familj tittar i ett tittskåp

Audioguide

Om du vill upptäcka bruksområdet på egen hand kan vi tipsa om den kostnadsfria appen "Upptäck historien" där du hittar fakta om bruksområdet och ett quiz för lite äldre barn. Ta även del av vår kostnadsfria audioguide, där det finns berättelser om historiska lekar och om hur det var att växa upp på 1930-talets Tumba bruk.

Hand håller en smartphone med audioguide

Museet med barnvagn

Gå barnvagnspromenad i det lugna och vackra bruksområdet, där man även kan ha picknick. Större delar av museet är tillgängliga för barnvagnar men enstaka utställningar är inte tillgängliga.

Personer går med barnvagnar
Foto: Jens Mohr, Tumba bruksmusuem/SHM.

Boka barnkalas hos oss!

Tumba bruksmuseum erbjuder en annorlunda och mysig miljö för barnkalas. Fira ditt barns födelsedag med papperspyssel och gott kalasfika. Rekommenderad ålder är från 6 år, men vår erfarenhet är att pysselkalaset passar allra bäst för åldern 8-11 år.

Läsk, pannkakor och bakelser uppdukade
Foto: Ola Myrin, Tumba bruksmuseum/SHM.

Kurser för barn och unga

Under sommaren erbjuder vi en bild- och formkurs för barn 10-15 år som bor i Botkyrka kommun. Kurserna anordnas med stöd av Botkyrkabyggen och Botkyrka kommun. Kursdatum annonseras under våren.

Person visar pappersform för skolbarn